רוצה לדעת איך לקרוא אנשים?
לקבלת הגרסה הדיגיטלית של "סודות שפת הגוף" בחינם השאירו פרטים

אודות כותב המאמר

גיא יעקב

גיא יעקב

סטודנט באוניברסיטת בן גוריון שהבין את הכוח של שפת גוף.
"נכנסתי לעסק המשפחתי, ופתאום נאלצתי לדבר עם לקוחות, ספקים וגופים ממשלתיים. חקרתי והבנתי את הכוח של שפת גוף והחלטתי שאני משתף את הידע שלי באהבה"

5 הטיפים הקריטיים ביותר לשפת גוף בראיון עבודה

ראיון עבודה זה סיטואציה מלחיצה. עומד מאחוריו הרבה יותר מאשר השאלה "האם אני יעבוד פה או לא?" יש חיים לנהל, חשבונות לשלם, חינוך וחוגים לילדים, פה ושם איזה מסעדה טובה, קצת בגדים חדשים ושום דבר לא יכול לחכות.

הלחץ הזה של אין לי כרגע מקור הכנסה, והחיים ממשיכים כהרגלם מכניס אותנו ללחץ לפני ראיונות עבודה וגורם לרובינו ליצור רושם מוטעה, גם אם נגיע עם הכישורים הנכונים ביותר למשרה, והנסיון הדרוש, נשמע את התשובה "לא". זה מתסכל להגיע לראיון ולעוד ראיון ולעוד ראיון ולעוד ראיון ולדעת שאתה הכי מתאים, רוצה לעבוד ועדיין לא התקבלת.

חשוב לי לספר במשפט שאחד החברים הטובים שלי, רביד שמו, פוטר מעבודתו בתקופת הקורונה. רביד עבד בחברת סטארט-אפ, מתכנת שניהל צוות כבר כמה שנים ועם ידע ונסיון כמו שלו אין שום בעיה למצוא עבודה מתגמלת. הבחור עשה עשרות ראיונות (באיזור ה-40) ולא התקבל לשום מקום ואחרי שיחה משותפת הגענו למסקנה הבאה:

הנסיון שלך, הידע שלך ולפעמים גם הרצון שלך להתחיל לעבוד הם לא הדברים שאתה מראה בשיחה של שעה. יש לך תכונות אופי מטורפות שכל בעל עסק היה מעריך ורוצה שתעבוד אצלו רק בגלל התכונות האלו. זה יכול להיות מקצוענות, נאמנות, ירידה לפרטים, הגדלת ראש או כל דבר, ולכן הרושם הראשוני הוא הדבר שיכריע בתכלס מה תהיה התשובה בסוף הראיון.

בעולם שבו בין 70-90 אחוז מהתקשורת שלנו עם אנשים מבוסס על תקשורת ללא מילים, רושם ראשוני הוא קריטי ולכן חשוב ליישם את הכללים של שפת גוף בראיון עבודה. במאמר הזה אני רוצה להראות לך איך להעלות משמעותית את הסיכויים שתקבל "כן" בסוף הראיון.

שפת גוף בראיון עבודה

הכלי הראשון – לחיצת יד

אתם כנראה יודעים ומכירים שלחיצת היד היא נושא חשוב בתחום שפת הגוף אבל בואו לרגע נתמקד בו ונשים את הדגשים החשובים. קודם כל, לחיצת היד היא האינטרקציה הראשונה עם המראיין. התת מודע של המראיין מפרש את לחיצת היד לפי העוצמה שלה, המיקום שלה והפעולה הנלווית אליה.

העוצמה צריכה להיות בינונית. נרצה לשדר אדם אחראי, עם ראש על הכתפיים רציני, שלא מוותר לעצמו ובקיצור בא לעבוד ולקדם. אנחנו רוצים לשדר שאנחנו לא פראיירים אבל גם לא דורסניים ולכן הקפידו לא להגזים עם העוצמה.

המיקום של לחיצת היד צריך להיות בדיוק בינך לבין המראיין. אנחנו רוצים לשדר שאנחנו יודעים לעבוד עם אנשים, לעבוד בצוות, שנעים להיות בסביבתינו. אדם שלוקח את לחיצת היד אליו מתפרש כאדם כוחני, משהו שלא אוהבים בראיונות עבודה. לחצו את ידכים בדיוק בינכם לבין האדם השני.

הפעולה הנלווית צריכה להיות חיוך ומבט לעיניים עם ברכת שלום. שימו לב שאתם לא עושים פעולה נלווית בעייתית כי זה האינטרקציה הראשונה והחשובה ביותר. פעולות בעייתיות יכולות להיות לשים את היד השנייה על ידו של המראיין או על הכתף שלו, מבטא שתלטנות וכוחניות. הקפידו על מבט לעיניים וחיוך קל, זה משדר "אני שמח להיות פה" וגם יחזיר אליכם חיוך מה שיתחיל את כל הראיון ברגל ימין.

שפת גוף בראיון עבודה

הכלי השני – חייכו בלי הגזמה

חיוך מביא חיוך תמיד! אני מזמין אתכם לעשות ניסוי בהזדמנות. כשאתם הולכים ברחוב, חייכו לכיוון האדם שעובר לידכם ותראו שהוא מחזיר לכם חיוך, לפעמים הוא אפילו לא שם לב לזה, אנחנו נוטים לחייך לאנשים שמחייכים אלינו וההשפעה של זה מדהימה.

שימו לב שאתם מחייכים מפעם לפעם "עם שיניים" (חיוך שמסתיר שיניים משדר חוסר אמינות). חיוך קטן יספיק, אם תשלבו איתו אמירה מצחיקה שמשתלבת בשיחה זה רק יועיל.

הכלי השלישי – הקשיבו עם הגוף למה שהמראיין אומר

אנשים אוהבים שמקשיבים להם, ששומעים אותם. אתם אף פעם לא צריכים לדבר על עצמיכם בלבד בראיון העבודה. נכון שהראיון עוסק בכם מבחיה פורמלית, אבל אנשים אוהבים שמקשיבים להם ולכן כשהמראיין מספר על החברה, מספר על עצמו והנסיון שלו הסתכלו לו בעיניים, תתפעלו מידי פעם, אל תגלגלו עיניים, אל תעשו תנועות מוגזמות כמו שילוב ידיים (הרחבה בהמשך), אל תקטעו אותו. כשהוא מסיים לספר על לב העבודה האישית שלו תשאלו שאלה שמתעניינת בו או במקום העבודה. זה חיזוק דרך המודע לתת מודע שעכשיו גורמים למראיין להבין שאתם אנשים שיודעים להקשיב.

הכלי הרביעי – השתמשו בידיים

הידיים הם הכלי שסוחף אנשים, הן חייבות לעבוד בהרמוניה עם הטונציה שלכם. אדם עייף שבא לעוד ראיון עבודה ידבר בטון חלש יספר על עצמו בקצרה, יישב שפוף ולא יזיז את הידיים שלו בכלל, בעוד שתנועות ידיים תואמות לטונציה בטוחה יגרמו לכם להיות מעניינים יותר, כיפיים לשיחה וישאירו רושם ראשוני מדהים.

שימו לב שאתם לא משלבים ידיים, מגרדים בפנים או נוגעים בצוואר, אלו תנועות שמשדרות לחץ, כאילו משהו חשוד ואתם לא רוצים להגיד. אני ממליץ לך לקרוא את המאמר שלי על שפת הגוף של הידיים.

הכלי החמישי – שבו זקוף

שבו זקוף עם הטיה לכיוון המראיין. אין צורך לשבת מאונך לקרקע לאורך כל הראיון בלי לזוז, הכוונה בזקוף היא לשבת בצורה לא שפופה ולא נמרחת. שבו בצורה שנוטה מעט לכיוון המראיין. ישיבה כזו מראה הקשבה ופתיחות. אל תישענו אחורנית ובטח ובטח שלו עם ידיים מאחורי הראש. הישענות כזו עם הידיים מאחורי הראש משדרת ביטחון עצמי מופרז, בסגנון של "אני כבר יודע הכל" או "אני הבוס". בזמן הישיבה שימו לב שאתם לא משעינים את הראש על הידיים, המסר שאתם מעבירים בזה הוא "משעמם לי". ישיבה נכונה משדרת עניין וערנות בעוד שישיבה שפופה משדרת חוסר רצון.

דבר אחרון לגבי אופן הישיבה, אל תקפיצו את הרגל, לרוב רואים את זה פשוט כי כל הגוף רועד. זה משדר לחץ.

בעזרת הכלים האלו תצליחו לשדר ביטחון עצמי בזמן הראיון, תראו רצון להצליח, רצון לעבוד, תתעניינו בו ותתנו תחושת ביטחון שאתם האדם המתאים לתפקיד. מצרף סרטון בנושא להמחשה

כתבות נוספות שעשויות לעניין אותך

רוצה לדעת לקרוא אנשים?


קבלו את הספר "סודות שפת הגוף" והצטרפו לקהילת העילית שלי שמקבלת סרטונים וטיפים עדכניים על שפת גוף, במתנה!

בהשארת הפרטים אתם מאשרים קבלת מיילים (ניתן להסיר בכל רגע).

אל דאגה, אני שונא שמפוצצים אותי במיילים ולכן אני שולח רק דברים מהותיים